
Vládě po šesti letech došla trpělivost s americkým výrobcem letadel Boeing a požaduje jeho odchod z Aera Vodochody. Aero pod Boeingem neprodalo jediné letadlo, nedokončilo vývoj nového a na jediné věci, kterou vyrábí – vrtulníky Sikorsky – tratí 20 milionů za kus. Není se co divit, protože firma byla od počátku pro Boeing jen půjčenou luxusní hračkou. Svůj podíl na tom má i přežitý zákon: ten totiž neumožňuje, aby v tuzemské zbrojní firmě získal zahraniční investor majoritu. Boeing tak vlastní zhruba třetinu Aera, ale manažersky jej ovládá a to bez rizika ztráty jediné koruny. Investovanou miliardu musí totiž podle smluv při odchodu dostat zpět i s úroky. Aktuální závazky Aera přesahují 15 miliard – kromě devítimiliardové státní záruky je ve hře například třímiliardové penále armádě za pozdě dodané bitevníky. Vydělíme-li 15 miliard počtem pracovníků, dojdeme k dluhu 7,5 milionu na jednoho zaměstnance. Kdyby ony dvě tisícovky lidí celou dobu za svůj plat seděly doma, vyšlo by to levněji. Z příběhu Aera proto plyne několikeré doporučení: už nikdy nesypat peníze daňových poplatníků do podobných experimentů, rychle změnit zákon a prodat fabriku investorovi celou a bez státních záruk. A pokud to nepůjde, tak ji rovnou poslat do konkurzu.
•••
Šéfové telekomunikačních a mediálních firem to nemají lehké, zvláště ti, kteří byli koncem 90. let vynášeni do nebes. Jedním z nich je Michael Eisner, výkonný ředitel a prezident Walt Disney…


Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu