0:00
0:00
Kultura12. 12. 20045 minut

Co je uvnitř, zůstane

Astronaut
Fotografie: Neste mě, Neste, ptáci do nebes/ k divokým kachnám volám přes vrátka/ Skřivan ať zanechá mě blízko hvězd/ a straky odnesou má zrcátka. (Fragment z písně Do nebes z poslední desky.) Foto Richard Procházka Autor: Respekt

Nečekaná zpráva o smrti Zuzany Navarové zapůsobila minulé úterý na mnoho lidí jako ledová sprcha. Pětačtyřicetiletá zpěvačka a skladatelka se celý život držela stranou reflektorů šoubyznysu, její odchod ale připomněl, jak moc pro českou hudbu znamenala.

↓ INZERCE

Holka s kytarou

Přehlédneme-li dílo Zuzany Navarové (po kubánském manželovi si přidávala ke jménu ještě de Tejada), nezdá se zprvu nějak zvlášť rozsáhlé. Zhruba padesát autorských písní, asi šest zásadních alb a zdařilá práce v několika kapelách. Při bližším pohledu ovšem najdeme daleko víc. Navarová měla schopnost a chuť objevovat jiné osobnosti a dát jim prostor. Dokázala vytáhnout na světlo nadané romské muzikanty Věru Bílou a Maria Biháriho nebo písničkářku Radůzu. Také přes deset let pracovala v Nadaci Život umělce, kde se mimo jiné snažila pomáhat umělcům seniorům. A součástí odkazu je především zajímavý oblouk, jakým osobnost a tvorba Navarové prošla.

Vyrůstala v Hradci Králové v muzikantské rodině. Její otec byl hudební režisér místního rozhlasového studia, milovník folkloru a Marty Kubišové. Zuzana zpívala české, slovenské a maďarské lidovky od mládí. V přímém kontaktu byla také s romskou hudbou, protože Romové byli jejich sousedé v domě. Studovala tehdy hru na klavír, ale brzy se z ní stala „holka s kytarou“. V osmnácti objevila kouzlo bossa-novy – hudebního stylu, jenž proslul jemným, mírně…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc