Americká prezidentská kampaň nezasáhla jen do života lidí, ale i zvířat. Prezident George W. Bush přišel těsně před volbami s televizní reklamou, ve které teroristy symbolizovala smečka vlků připravená k útoku. V televizích běžela právě ve chvíli, kdy americká organizace Defense of Wildlife (Obrana divočiny) pořádala, jako každý rok, celonárodní týden pravdivého informování o vlcích. Snaží se při něm vyvracet mylné představy, které jsme si o vlcích vytvořili, a zároveň veřejnosti vysvětluje, čím je toto krásné zvíře pro přírodu důležité. Není asi třeba připomínat, že v minulosti byli vlci na mnoha místech téměř vyhubeni, protože je lidé považovali za nebezpečné krvežíznivé bestie. Týká se to i Spojených států, kde se lovci na počátku 20. století při jejich lovu přímo předháněli v krutostech. Nechávali je uhořet v norách, probodávali mláďata kopím nebo zavázali chycenému samci penis, aby nemohl močit. Za chvíli ho zabili a moč použili k přilákání zbytku rodiny, kterou postříleli. Až časem ochranáři část obyvatel přesvědčili, že vlk je inteligentní, společenské zvíře, které představuje pro člověka zanedbatelné nebezpečí. A že i pro nás bude dobré, budou-li tu vlci žít s námi.
Zajímavější než načasování reklamy ale je, jak se Bush přidal k řadě alegorií, která se už po staletí táhne lidskými dějinami, a to v dobrém i zlém. Se zvířaty a často právě s vlky se ve svých mýtech ztotožňovala mnohá indoevropská (a nejspíš i jiná) etnika. Ve Starém zákoně jsou vlci spojováni…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu