Americký pianista a skladatel Uri Caine (48) patří k těm nejradikálnějším interpretům klasiků vážné hudby. Své umění předvedl minulý týden poprvé v Česku: jeho osmičlenný Uri Caine Ensemble zahrál v rekonstruovaném pražském chrámu svaté Anny neuvěřitelné verze Goldbergových variací Johanna Sebastiana Bacha. Pak se přesunul do Jihlavy, kde v rámci festivalu dokumentárních filmů uvedl program složený z odvážných reinterpretací písní a symfonických vět Gustava Mahlera.
Vzadu něco ruší
Sálem vysokého gotického kostela se nese úvodní árie Goldbergových variací. Caine ji přednáší pietně v původní podobě na piano, ovšem vzdáleně jej jakoby ruší kontrapunktem šumů DJ Olive, symbolicky umístěný se svými gramofony a laptopem na druhém konci pódia. Následuje první obměna neboli variace původního tématu. Procítěně ji přednáší ztepilá houslistka v barokní verzi s doprovodem piana. Idylu víc a víc narušuje DJ. Soubor skáče z baroka přímo do hot melodií jazzovému sextetu s proplétajícími se party trubky a saxofonu, s energickým bubnováním a linkou kontrabasu. Potom předvede pianista svou variaci ŕ la Rachmaninov říznutou Oscarem Petersonem a free jazzmanem Cecilem Taylorem. Ke slovu se dostanou tance. Ovšem ne barokní Bourrée jako v originále, ale tango a mambo. Bachova původní kompozice je nabitá řadou duchovních symbolů. Ty zastupuje v mírně expresivnější a okázalejší formě gospelová…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu