Odchod za dvě koruny
V roce 1998 to byla velká sláva a sliby zmrtvýchvstání: do potápějícího se domácího výrobce letadel Aero Vodochody přišel s miliardovou investicí renomovaný americký Boeing a slíbil firmu vyvést z krize a dostat její bitevníky na světové trhy. Je o šest let později, Aero má ztráty o tři miliardy vyšší a Boeing definitivně odchází – svůj podíl prodává zpět státu za pouhé dvě koruny a slib, že nikdo nebude chtít náhradu za jeho případné chyby při řízení společnosti.
V roce 1998 to byla velká sláva a sliby zmrtvýchvstání: do potápějícího se domácího výrobce letadel Aero Vodochody přišel s miliardovou investicí renomovaný americký Boeing a slíbil firmu vyvést z krize a dostat její bitevníky na světové trhy. Je o šest let později, Aero má ztráty o tři miliardy vyšší a Boeing definitivně odchází – svůj podíl prodává zpět státu za pouhé dvě koruny a slib, že nikdo nebude chtít náhradu za jeho případné chyby při řízení společnosti.
Sliby chyby
Ztrátovější podnik než Aero Vodochody – kromě Českých drah a bank – zřejmě budeme v tuzemsku hledat jen obtížně. Po celém světě sice stále létají tisíce jeho letadel, v polovině devadesátých let však jeho výroba z původních stovek kusů ročně klesla prakticky na nulu. Firma se po revoluci nedokázala vypořádat s rozpadem východních trhů a současně prorazit na západní, měla miliardové dluhy a neprospěla jí ani změna výroby z cvičných letounů na bitevníky.
Vláda ale odmítla dát „strategický podnik“ do konkurzu a hledala investora. V březnu 1998 podepsala smlouvu s Boeingem a dokonce se zaručila za úvěry ve výši dvacet miliard korun. Nový partner si české politiky získal konkrétními sliby: během deseti let slíbil vymazat šestimiliardovou ztrátu a prodat více než 150 letadel. „Sliboval, že z Aera udělá Škodovku leteckého průmyslu, dodá trhy, přinese spoustu zakázek a…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu