Počet lidí využívajících leteckou dopravu stále roste. Přesto pro velké americké letecké společnosti nastávají zlé časy. Většina z americké velké šestky (Delta Airlines, American Airlines, United Airlines, Continental Airlines, US Airways a Northwest Airlines) za poslední tři roky zkrachovala, nebo je těsně před krachem. Naopak nastal boom tzv. nízkonákladových aerolinií a podobný trend se objevil i v Evropě. V poslední době se však ukazuje, že oba druhy společností se v USA sbližují. Vzniká nový typ firmy, která nabízí letenky za nižší ceny než tradiční aerolinie a s větším komfortem oproti normálním nízkonákladovým dopravcům.
Za to Usáma nemůže
S oblibou se říká, že problémy velkých amerických leteckých společností se odvíjejí od okamžiku teroristických útoků na Světové obchodní středisko 11. září 2001. Za současné dlouhodobé problémy ale Usáma bin Ládin nemůže. Jde o proces, který začal v roce 1978, kdy došlo k deregulaci americké letecké dopravy. V té době vzniklo (stejně jako dnes v Evropě) velké množství nových leteckých společností, kterým se začalo říkat nízkonákladové neboli low cost carriers.
Drtivá většina nováčků velice rychle zkrachovala, ale ostatní začali postupně odkrajovat tržní podíly „starým“ společnostem. Nové firmy nabízely nízké ceny především díky odlišnému charakteru svého provozu: zpravidla měly leteckou flotilu tvořenou jednou značkou…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu