Luxusní džípy pro městský provoz se z nejrozvinutějších zemí rychle šíří dál do světa a obliba těchto sportovních užitkových vozů (anglickou zkratkou SUV) roste. Kromě fanoušků mají ale SUV i vlivné odpůrce. Jako jeden z prvních se v tažení proti oblíbeným džípům pro městský provoz ozval londýnský starosta Ken Livingstone, který prohlásil řidiče těchto vozů rovnou za „totální debily“. A přituhuje pro ně také v Paříži, kde je chce radnice vytlačovat z městského provozu.
Zabíjí, páchne, překáží
Starosta Livingstone svou nechuť k majitelům sportovních džípů s pohonem na všechna čtyři kola opírá o podklady svého dopravního odboru. Podle analýz londýnské radnice zabíjí SUV chodce v případě srážky s dvaapůlkrát vyšší pravděpodobností než obvyklé osobní auto. Nablýskané trubkové nárazníky prý fungují při kolizi spíš jako nebezpečná zbraň než jako ochrana cestujících. Terénní obři dále ve srovnání s běžnými vozy spotřebují dvakrát tolik paliva, vypouštějí do ovzduší až čtyřikrát víc kysličníku uhličitého, zabírají v ulicích více místa a ostatním účastníkům provozu stíní ve výhledu. Londýnský magistrát proto Livingstonovi doporučuje, aby po vládě žádal zvýšení daně pro uživatele SUV, vyšší bezpečnostní standardy pro výrobce a zákaz masivních čelních nárazníků.
Pařížská městská rada se v reakci na Livingstonův postup rovněž vyslovila pro omezení provozu dravých vozů. Chystaná opatření by znamenala, že v době dopravní špičky by řidiči SUV…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu