
Sen o velkém americkém románu je stejně starý jako americká literatura sama – sní jej autoři, kritika i čtenáři. Sen o příběhu, jímž by se písemnictví nového světa vymezilo vůči tradici evropské, deklarovalo svou svébytnost. Stejně staré jsou ovšem i pochybnosti, zda nejde jen o zbytečný cíl nebo chiméru. Je docela dobře možné, že s každým dalším vynikajícím románem bude onen „velký“ unikat o další krok, klást nové otázky a volat po dalších experimentech. A jaký vůbec má nový americký román být – experimentální, či tradiční, věnovaný specificky americkým tématům (přistěhovalectví, krajina), nebo naopak univerzální? Takto případně se ptá amerikanistka Hana Ulmanová v doslovu k mistrovskému dílu Michaela Chabona Úžasná dobrodružství Kavaliera a Claye, které v českém překladu vydalo nakladatelství Odeon. A přestože její úvaha končí otazníkem, není pochyb, že Michael Chabon je dalším spisovatelem, který se nedostižnému ideálu přiblížil.


Komiks jako ventil
V historii americké literatury najdeme velkých románů dost: od Hawthornových textů, jež pronikavě zachycují protiklad mezi evropskou a americkou kulturou a zabývají se tíživým břemenem puritanismu, přes Twainova Huckleberryho Finna, velké ságy 30. let až po Dona DeLilla, který v mohutném díle Podsvětí vyčerpávajícím způsobem zachytil dějiny Ameriky a proměny její kultury v posledních padesáti letech.
…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu