Co je dominantou současné rakouské kulturní scény? Bezesporu svět velkých, neuvěřitelně nákladných a patřičně blyštivých festivalů. Osm největších kulturních svátků (většinou hudební a divadelní přehlídky) spolyká z veřejných rozpočtů ročně přes deset miliard českých korun, což je téměř dvojnásobek celkového ročního rozpočtu našeho ministerstva kultury. Rakouská média se tedy v současnosti celkem oprávněně ptají: jaký je vlastně efekt takových akcí?
Ekonomicky je to, zdá se, jasné. Státní dotace tvoří průměrně třetinu festivalových rozpočtů, takže na každé státní euro připadají dvě od různých sponzorů. Navíc se státní náklady bohatě vracejí oklikou: velký festival dává širokému okolí možnost královsky vydělávat. Na své si přijdou hoteliéři, restauratéři, prodá se více šperků a oblečení a v neposlední řadě stát utrží na daních. Odhaduje se například, že největší z rakouských festivalů Salzburger Festspiele vygeneruje ročně okolo pěti miliard korun zisku, přičemž státní dotace činí „jen“ něco přes 300 milionů korun (zhruba roční státní příspěvek na provoz pražského Národního divadla).
Jinak vypadají diskuse o uměleckém přínosu festivalů. Komentář v rakouském deníku Die Presse upozorňuje, že lehká festivalová kultura může vypudit „seriózní umění“. Kulturní přínos festivalů se skutečně nezdá tak hluboký jako například existence a stálá podpora místního umění v…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu