Chytit život do pasti
Málokteré iniciály se zabydlí v lidských uších tak, aby evokovaly nejen konkrétní osobnost, ale i obchodní značku, symbol nezaměnitelného stylu nebo atmosféru doby. Politika měla svého JFK, film krásnou BB a ve fotografii stejným způsobem zdomácněla písmena HCB. Henri Cartier-Bresson, nejvlivnější a v mnoha směrech i nejdůležitější fotograf 20. století. Nikdo jiný nepředurčil tvář obrázků, které denně vídáme v novinách, tak jako on, nikdo před ním nedokázal tak ladně a s nenuceným půvabem skloubit fakta s uměleckou výpovědí a diváckou přitažlivostí. Minulé pondělí dokumentární fotografie o svého velikána přišla: Cartier-Bresson zemřel ve svém domě na jihu Francie ve věku 95 let.

Málokteré iniciály se zabydlí v lidských uších tak, aby evokovaly nejen konkrétní osobnost, ale i obchodní značku, symbol nezaměnitelného stylu nebo atmosféru doby. Politika měla svého JFK, film krásnou BB a ve fotografii stejným způsobem zdomácněla písmena HCB. Henri Cartier-Bresson, nejvlivnější a v mnoha směrech i nejdůležitější fotograf 20. století. Nikdo jiný nepředurčil tvář obrázků, které denně vídáme v novinách, tak jako on, nikdo před ním nedokázal tak ladně a s nenuceným půvabem skloubit fakta s uměleckou výpovědí a diváckou přitažlivostí. Minulé pondělí dokumentární fotografie o svého velikána přišla: Cartier-Bresson zemřel ve svém domě na jihu Francie ve věku 95 let.


Plížil jsem se ulicemi
HCB se narodil v roce 1908 ve francouzském Chanteloup, v dobře situované rodině textilního průmyslníka. Rodiče si potrpěli na umění, mladý Henri rád maloval a po škole se vydal do Paříže studovat malířství a literaturu. Jeho život dostal nový impulz v roce 1931, kdy náhodou v časopise spatřil fotografii Maďara Martina Munkácsiho z afrického jezera Tanganika, na níž tři nazí černošští chlapci v ostrém protisvětle běží vodou směrem ke kameře. Záznam zlomku vteřiny, sálající radostí ze života, svobodou a bezstarostností, Cartier-Bressona nadchl a přivedl k nápadu opatřit si leicu – na tehdejší dobu převratně malý a nenápadný fotoaparát.
„Plížil jsem se ulicemi,…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu