Prolomit Triera
V nakladatelství Orpheus vychází monografie jednoho z nejosobitějších a nejdiskutovanějších režisérů současnosti – Dána Larse von Triera. Napsal ji režisérův někdejší učitel, filmový historik Peter Schepelern a produkci svého žáka rozebírá opravdu zevrubně. Jeho detektivní kinematografická práce je nadmíru čtivá, akademický žargon rozhodně nečekejte. Opravdovou filmovou kritiku ovšem rovněž ne, což monografii sice dílem sluší, jenže v čtenáři zůstane jedna neodbytná otázka: Kdo je vlastně Lars von Trier a co mají jeho filmy říct?
V nakladatelství Orpheus vychází monografie jednoho z nejosobitějších a nejdiskutovanějších režisérů současnosti – Dána Larse von Triera. Napsal ji režisérův někdejší učitel, filmový historik Peter Schepelern a produkci svého žáka rozebírá opravdu zevrubně. Jeho detektivní kinematografická práce je nadmíru čtivá, akademický žargon rozhodně nečekejte. Opravdovou filmovou kritiku ovšem rovněž ne, což monografii sice dílem sluší, jenže v čtenáři zůstane jedna neodbytná otázka: Kdo je vlastně Lars von Trier a co mají jeho filmy říct?
Pohádka mého života
Dobrým příkladem Schepelernovy až úzkostlivé neutrality je kapitola o filmu Prolomit vlny, který pro Triera znamenal první celosvětový divácký úspěch. Protagonistka Bess tu spasí svého zmrzačeného manžela skrze vlastní drastické sexuální ponížení, nakonec umírá, je však vykoupena a vstoupí na nebesa. Schepelern se ve své knize spokojuje jen s vršením otázek: „Je Trier věřící katolík, vzdávající hold mučednici, nebo je to ďábelský manipulátor, který dokáže stisknout ta správná tlačítka?“ Odpovědi se podle autora „lámou ve vlnách“.
Monografistovy otazníky lze chápat. Za prvé proto, že Trier do svých filmů nevkládá jednoznačné odpovědi. Tak třeba v postavě jurodivé Bess chtěl podle vlastních slov vzdát hold naivní dobrotě, ale opravdové umělecké dílo se naštěstí vzpírá jakémukoli návodu k použití, a…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu