Jedním z prvních autorů, kteří na venkovské Slovensko ještě za první československé republiky přinesli atmosféru a poetiku moderního středoevropského humoru, jaký vznikal ve vídeňských, budapešťských či pražských divadlech a kabaretech, byl Ján Kalina (1913–1981). Od roku 1999 vyšly postupně na Slovensku tři knihy jeho vzpomínek, nebo jak sebeironicky říkal, „autobiografománií“, poslední, čtvrtá s názvem Odpočúvaj v pokoji (Basa story) se v knihkupectvích objevila nyní.
S humorem Kalina začínal už jako středoškolák v rodném Prešově, největší vliv na jeho umělecké dospívání měla však Praha, kde ve 30. letech studoval práva a seznamoval se s Osvobozeným divadlem i rozvíjejícím se českým filmem. Po návratu však tuto inspiraci dlouho nerozvíjel. Československo zaniklo a na Tisově Slovensku mu jeho židovský původ garantoval kabaret docela jiného druhu. Za to, že neskončil v transportu do plynových komor, vděčí pracovníkům rozhlasu v Prešově i Bratislavě, kteří mu zařídili výjimku pro „nepostradatelné“ a jeho příspěvky pak kryli cizími jmény. Po osvobození v roce 1945 si Kalina zvolil stejnou cestu jako mnozí židovští intelektuálové, kteří přežili holocaust – nadšeně se pustil do budování socialistické kultury. V první polovině 50. let vyráběl stalinistickou politickou satiru, po roce 1956 však patřil k těm, kteří roztahovali dogmatické mantinely komunistické…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu