Hodina pravdy Ivana Pinkavy
Česká výtvarná fotografie nestrádá nedostatkem zajímavých tvůrců, ale jen u zlomku z nich je představitelné, že by jejich dílo dokázalo obstát v rozsáhlých, téměř monumentálních sálech pražské Galerie Rudolfinum. Dosavadní zkušenosti nasvědčují, že se tu neztratí autoři, kteří do průchozích sálů galerie vlijí celý svůj život, tedy jejichž dílo je představeno v obsáhlém průřezu. Anebo galerii „utáhnou“ rozsáhlé kurátorské projekty jako přehlídka čínské fotografie Podivné nebe či Česká fotografie 1840–1950. Tato galerie vyžaduje sebevědomí a velká gesta, což nemá nic společného se spektakulárností, nýbrž s vnitřní intenzitou děl, s přesvědčivostí konceptu, s dlouhodobým a poctivým přístupem tvůrce. Těmto nárokům se nyní pokouší dostát pražský fotograf Ivan Pinkava (1961) retrospektivou Heroes.

Česká výtvarná fotografie nestrádá nedostatkem zajímavých tvůrců, ale jen u zlomku z nich je představitelné, že by jejich dílo dokázalo obstát v rozsáhlých, téměř monumentálních sálech pražské Galerie Rudolfinum. Dosavadní zkušenosti nasvědčují, že se tu neztratí autoři, kteří do průchozích sálů galerie vlijí celý svůj život, tedy jejichž dílo je představeno v obsáhlém průřezu. Anebo galerii „utáhnou“ rozsáhlé kurátorské projekty jako přehlídka čínské fotografie Podivné nebe či Česká fotografie 1840–1950. Tato galerie vyžaduje sebevědomí a velká gesta, což nemá nic společného se spektakulárností, nýbrž s vnitřní intenzitou děl, s přesvědčivostí konceptu, s dlouhodobým a poctivým přístupem tvůrce. Těmto nárokům se nyní pokouší dostát pražský fotograf Ivan Pinkava (1961) retrospektivou Heroes.


Duchovní opozice
Pinkava se do Rudolfina vlastně vrací. V listopadu 1995 vystavoval ve zdejší, dnes už samostatně téměř nepoužívané Malé galerii soubor Memento mori, který spolu s Václavem Jiráskem a Robertem V. Novákem vytvořil ve hřbitovní kapli Všech svatých v Sedlci u Kutné Hory. Fotografie z kostnice měly jak umělecké ambice, tak dokumentační cíl – zaznamenat momentální stav památky. Memento mori je nyní v Rudolfinu „ze slušnosti“ připomenuto jedním maličkým pozitivem, neboť kolekce Heroes sestává z fotografií, které Pinkava považuje za nejvlastnější…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu