
Za 18 miliard korun lze pořídit leccos: tři nové Sazka Areny, patnáct tisíc nových bytů – anebo také přesunout brněnské hlavní nádraží o 700 metrů na jih. Tento dávný sen brněnských politiků má dnes rostoucí šance na uskutečnění. Podporuje ho i ministerstvo dopravy, v jehož čele stojí dlouholetý náměstek brněnského primátora Milan Šimonovský. Letos se za přípravu projektu utratí prvních 50 milionů.
Brněnský magistrát argumentuje zvýšením kapacity železniční přepravy a slibuje rozkvět výstavby na parcelách kolem nádraží. V diskusi kupodivu nezaznívá ekonomické zdůvodnění celé akce, politici mluví o výpočtech jen velmi opatrně. Mají k tomu důvod: čísla totiž hovoří jasně proti nim.
Kde vzít cestující


Ještě donedávna se náklady přesunu odhadovaly na 28 miliard, podle nynějších oficiálních dat na internetové stránce města Brna půjde „jen“ o 18,6 miliard korun. Pro srovnání: jde o zhruba dvojnásobek ročního rozpočtu města, resp. šestinásobek rozpočtu kraje, v přepočtu vychází na jednoho obyvatele Brna částka přes padesát tisíc korun. Rozhodující část má financovat Státní fond dopravní infrastruktury (6,6 miliard) a evropské strukturální fondy (6 miliard). Ovšem závazné přísliby zatím nejsou. Klidně se může stát, že celý gigantický projekt bude spuštěn a pak ustrne ve fázi rozestavěnosti kvůli nedostatku financí.
Z celé akce nic nového nevznikne, jen se posune současné fungující nádraží. Argument, že se tak zhodnotí…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu