0:00
0:00
Téma27. 6. 200423 minut

Klony ze Silicon Valley

Jsou mladí, vzdělaní, mluví skvěle anglicky a pracují pro přední firmy euroamerického Západu. Přitom jsme na špinavé periferii indické metropole Dillí. Právě tady se lze poučit o tom, jak vypadá nejnovější trend světové ekonomiky: outsourcing. V průmyslovém parku Okhla na kraji Nového Dillí se krátce po šesté hodině večer spolu s komáry objevují i desítky navlas stejných džípů. Za soumraku se sem sjíždějí z přeplněné magistrály a po úzké silničce míří k bohatě osvětlené budově s nápisem Wipro Spectramind. U vchodu z nich vystupují mladí muži a ženy hodně odlišní od těch, které člověk potkává všude ve městě. Místo tradičního sárí a dlouhého copu jsou tu najednou dívky v džínách a s krátkými vlasy. I jejich mužští kolegové vypadají spíš jako protějšky z Evropy – v mikinách, džínách a s teniskami na nohou kráčejí do práce v tzv. zákaznickém kontaktním centru. Příštích osm hodin budou sedět před obrazovkou počítače se sluchátky na uších a odpovídat na otázky zákazníků zdravotních pojišťoven, bank či počítačových firem z druhého konce planety. Právě tito mladí lidé, většinou pár let po vysoké škole, jsou symbolem trendu, který prudce mění pracovní prostředí nejen v Indii, ale ve stále větší míře i ve vyspělém světě.

Astronaut
Fotografie: Vítězové v klání zvaném globalizace, seznamte se. (Jinak jedno z telefonních zákaznických center v Béngalúru.) Foto Globemedia / Reuters Autor: Globe Media / Reuters

Jsou mladí, vzdělaní, mluví skvěle anglicky a pracují pro přední firmy euroamerického Západu. Přitom jsme na špinavé periferii indické metropole Dillí. Právě tady se lze poučit o tom, jak vypadá nejnovější trend světové ekonomiky: outsourcing.

↓ INZERCE

Žena, a přes noc?

V průmyslovém parku Okhla na kraji Nového Dillí se krátce po šesté hodině večer spolu s komáry objevují i desítky navlas stejných džípů. Za soumraku se sem sjíždějí z přeplněné magistrály a po úzké silničce míří k bohatě osvětlené budově s nápisem Wipro Spectramind. U vchodu z nich vystupují mladí muži a ženy hodně odlišní od těch, které člověk potkává všude ve městě. Místo tradičního sárí a dlouhého copu jsou tu najednou dívky v džínách a s krátkými vlasy. I jejich mužští kolegové vypadají spíš jako protějšky z Evropy – v mikinách, džínách a s teniskami na nohou kráčejí do práce v tzv. zákaznickém kontaktním centru. Příštích osm hodin budou sedět před obrazovkou počítače se sluchátky na uších a odpovídat na otázky zákazníků zdravotních pojišťoven, bank či počítačových firem z druhého konce planety. Právě tito mladí lidé, většinou pár let po vysoké škole, jsou symbolem trendu, který prudce mění pracovní prostředí nejen v Indii, ale ve stále větší míře i ve vyspělém světě.

Jedním z nich je i Ashish. Pětadvacetiletý mladík s tmavými brýlemi na čele před rokem dostudoval v Dillí univerzitu, obor informační…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc