
RÁMEČEK
Ing. arch. David Kraus (1970) vystudoval architekturu na pražské ČVUT, ve studiích pokračoval v ateliérech analogické architektury M. Šika a průmyslové architektury prof. E. Hlaváčka. Je majitelem společnosti Architektura, zúčastnil se řady profesních výstav.
RÁMEČEK


Přestal jste své projekty posílat do soutěže Grand Prix Obce architektů. Co vám na ní vadí?
Několik věcí. Obec architektů reprezentuje jen určitou skupinu lidí z branže, přitom Grand Prix se tváří jako nějaké objektivní měřítko stavu české architektury. Jenže už to, že nejde o soutěž nominovanou, že do ní může svůj projekt přihlásit kdokoli, je podivné. Porotě se na stole sejde bez ladu a skladu stoh věcí, které nemusejí o ničem vypovídat. Kdo se rád prezentuje, obešle všechny kategorie, naopak řada kvalitních architektů Grand Prix ignoruje, a důležité věci se tam tedy nemusejí objevit.
Další zásadní problém soutěže je, že se při prezentaci v médiích (a média tvoří atmosféru v branži) neuvádí, kolik ty baráky stojí. Přitom jde o nesmírně relevantní a důležitý údaj. Rodinný dům za milion má nutně jiné možnosti než dům za dvacet milionů, a není možné je srovnávat: je to, jako kdybyste posuzoval profesionální hudební skupiny vedle lidí, kteří zkoušejí někde v garáži.
Takže v soutěži vyhrávají hlavně drahé stavby?
Samozřejmě, protože jsou líbivé: ukazují &„…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu