
Co dělat, když výtvarný umělec doslova chrlí velkoformátové obrazy jeden za druhým, když mu přetéká ateliér, když k vystavení stovek děl vytvořených za poslední tři roky by nestačilo pomalu ani fotbalové hřiště? Nabízí se jednoduché řešení. Umělec obrazy nafotí, v galerii vytvoří zvláštní prostor a svá díla tam postupně – rychlostí jedno za vteřinu – promítne. Přesně tak postupuje malíř, grafik a fotograf Zdeněk Macháček (44), který ve zlínském Domu umění v úterý 4. 5. otevře svou výstavu Devětsetdevadesátdevět. Projekce baťovsky zaokrouhleného počtu děl trvá asi 16 minut a hraje k ní elektronická hudba pražského multimediálního umělce Martina Janíčka. Sledování míhajících se obrazů za zvuků elektronických ruchů může mít zajímavé psychotropní účinky.


•••
Olomoučtí příznivci výjimečné dokumentární fotografie se sociální tematikou mají tento týden poslední příležitost shlédnout v Galerii u Mloka putovní výstavu Příběh sedláka Rajtera českého fotografa Ibry Ibrahimoviče. Cyklus s podtitulem „od kolektivizace ke globalizaci“ vypráví příběh soukromého zemědělce, jenž v padesátých letech odmítl vstoupit do JZD a raději odešel jako dělník na dráhu. Koncem sedmdesátých let musel opustit znovu svůj dům a ustoupit povrchovému dolu. Do třetice se jej pokusila vypudit z nového útočiště v roce 2001 průmyslová zóna a úředníci z okresu Most.…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu