V lounském Multiprostoru, který slouží také jako divadelní scéna, proběhne v sobotu 27. 3. premiéra hry Blasted (Sežehnutí) britské dramatičky Sarah Kaneové. Inscenaci připravil se svým týmem osmadvacetiletý režisér Miroslav Bambušek jako vyvrcholení Balkánské sezóny, kterou Bambušek letos provozuje po různých českých divadlech, a snaží se tak připomínat nedávné evropské hrůzy. Blasted je vskutku jednou z nejsyrovějších a nejbrutálnějších reflexí poslední balkánské války. Pro britské kritiky byla v době své premiéry (1995) „odpuzujícím kusem hnusu“. „Násilí se prostě v životě děje. Nemá dramatickou výstavbu a je hrozné,“ kontrovala tehdy Kaneová. Celý děj je zasazen do hotelového pokoje, který obývá vyšinutý milenecký pár. Jedno ráno do něj vtrhne cizí armáda a kruh násilí se roztáčí.
•••
„Své životy jsme pečlivě zbudovali z melounového cukru a pak se vydali do dálav našich snů,“ praví jedna z prvních vět básnické prózy V melounovém cukru amerického literárního idolu 60. let Richarda Brautigana. V pražském Divadle Nablízko se rozhodli tento kultovní text hippies zdramatizovat. „Brautiganovo dílo pojednává o lidské naivitě a touze po krásných ideálech. Zároveň ale zrcadlí nebezpečí života ve sladké iluzi,“ říká režisérka představení Apolena Vynohradnyková, která hru stylizuje v duchu textu jako sladce snivou scénickou báseň…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu