Do pražského Divadla Archa se na začátku druhého březnového víkendu valí zástupy lidí, aby shlédly vystoupení legendární berlínské kapely Einstürzende Neubauten. Šťastlivce sledují zástupy smolařů vyzbrojených cedulkou „Koupím lístek“. I přes sporou propagaci je koncert týdny dopředu vyprodán. V půl deváté přichází na pódium plné barelů, trubek a nejrůznějších plechů technik a nahazuje kompresor. Hadice se napínají, motor burácí, koncert jedné z nejslavnějších formací industriální hudby začíná.
Nebe nad Berlínem
Einstürzende Neubauten (neboli Zřícené novostavby) existují již čtyřiadvacet let. Jejich neobvyklý styl vyrůstá z prostředí násilně rozervaného velkoměsta a je v něm patrná reakce na patologicky „normální“ stav Evropy za studené války. Kapela se dala dohromady v západním Berlíně na konci 70. let. Zprvu proměnlivá sestava se po dvou letech ustálila na pěti punkerech v čele se zpěvákem Blixou Bargeldem (1959). Její temný repertoár z 80. let je plný výbuchů, řevu rozbrušovaček, kulometného štěkotu elektrických kytar, vzývání tmy a destrukce všeho možného. Na pódiu zakládá kapela rituální očistné ohně a často se sbíječkami snaží prokopat k základům či historickým ruinám pod koncertním sálem. Pořadatelé v ten moment většinou vypínají proud, koncert předčasně končí a legenda o nespoutané, originální a neobvykle brutální kapele se tichou poštou šíří…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu