


Minulou středu skončil v Berlíně XVI. ročník mezinárodního festivalu Transmediale, který se tradičně snaží mapovat stav současného elektronického umění a celé „digitální“ kultury. Pod technicistním názvem (tentokrát s podtitulem Play Global) se často skrývají projekty někdy až nečekaně lidské. Letošní přehlídka tak kromě celoplanetárních úvah o vytváření globální kultury jako protihráče globálnímu panství velkých korporací prezentovala i řadu sociálních projektů využívajících digitální technologie. Český návštěvník se v Berlíně mohl radovat také z čestného uznání, které porota udělila mladému českému umělci Martinu Kermesovi za originální pouliční instalaci.
Stůl vzpomínek
Nejzajímavějším příspěvkem ke globálním úvahám o roli a možnostech elektronických médií byla na Transmediale konference Global Game Utopia (Utopie globální hry). Její myšlenka je poměrně sympatická: v době, kdy stále více levicově orientovaných intelektuálů polemizuje s principy globálního kapitalismu, totiž počítačová simulace nabízí bezpečný způsob „ozkoušet si“ vysněné lepší pořádky bez obvyklých rizik sociálního inženýrství. Americké badatelky Jackie Stevensová a Natalie Bookchinová tak například představily koncept globální počítačové on-line hry Citizens’ Dilemma (Občanské rozhodování) – utopické vize budoucího světa se zcela odlišnými pravidly, než jaká známe dnes.…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu