


Za hřebenem Hrubého Jeseníku začíná nuzný zapadákov. V zimě se tam totiž kvůli serpentinám obtížně škrábou kamiony. Stavební firma z krajského města proto přišla se spásným návrhem: prokopat do odlehlého kraje tunel za pět miliard. Je to ale zvláštní spása: část obcí ji odmítá a sami autoři na svůj nápad nemají peníze ani ho neumějí postavit. Přesto už za přípravu projektu utratili několik milionů a krůček po krůčku postupují po spletitých stezkách byrokracie kupředu.
Svištící naděje
Ráno je to řidičská idyla. Serpentiny na Červenohorské sedlo v Jeseníkách se vinou zasněženým lesem a na silnici ani živáčka. Až napadne sněhu víc, přestanou strmé stoupání zvládat těžké kamiony a spojení mezi bývalým okresem Jeseník a vnitrozemím začne váznout.
Jesenicko je dosud z jihu přístupné buď po silnici a železnici vedoucí po hranicích chráněného území přes Ramzovské sedlo nebo oblíbenější silnicí první třídy přes Červenohorské sedlo. Ta se šplhá do nadmořské výšky tisíc metrů a denně po ní projedou necelé dva tisíce aut. Zatáčkám by měl učinit rázný konec šestikilometrový tunel proražený přímo uprostřed Chráněné krajinné oblasti Jeseníky.
S nápadem přišla firma Lesostavby Šumperk se sídlem v Olomouci. Stavbaři, kteří se specializují na práce nanejvýš v řádech milionů korun, vysvětlují svoji novou ambici snahou pomoct odlehlému kraji. „Působíme hlavně na Šumpersku,…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu