0:00
0:00
Kultura2. 11. 20036 minut

V chrámu jsou mrtvoly i vrah

Astronaut
mobrazek_1608.jpeg Autor: Respekt
Fotografie: Děje se cosi neblahého, na oltáři někdo rituálně zařízl černého kohouta. (Miloš Urban před katedrálou.) Foto Ivan Kuťák Autor: Respekt
↓ INZERCE

Česká literatura mívá spíš konfesijní než arteficiální ráz. Prvořadé je poselství. Kdo se příliš stará o umění, nebudí důvěru, jako by větší důraz na stavbu a styl snižoval závažnost sdělení. I proto tu vládnou takové rozpaky nad Kunderou. Poselství, dokonce precizně formulované, u něj nechybí, ale co naplat, čte se hlavně kvůli intelektuálnímu jiskření a subtilní zábavnosti. K této linii se mezi mladšími autory střední generace asi nejvíc přiblížil Miloš Urban. Už sličný vzhled jeho knih hraje na strunu literárního rozkošnictví a ani obsah v tomto směru nezklame.

Vzdělanecké odkazy se v Urbanových knížkách postmoderně prolínají s prvky pokleslých žánrů, podrobné znalosti bizarních reálií připomenou Umberta Eca a fantaskní atmosféra nezapře domácí vzory z řad českých i německých novoromantiků a expresionistů. Poselství nechybí ani zde, autor dokonce občas neváhá zaujímat radikálně vyhrocené postoje, ale i ty zde slouží především čtenářským zážitkům. Politika prohnětená médii je materiál, který se dá rovnou nanášet na plátno. V umných kompozicích próz dominují ušlechtile konzervativní tóny černé a zlaté, které občas zajímavě doplní akcent ekologické zeleně (Hastrman, 2001) nebo revoluční rudé (Paměti poslance parlamentu, 2002).

Přízraky v pozadí

I ve svém posledním románu Stín katedrály s podtitulem Božská krimikomedie využívá Urban postupy, které se osvědčily v předchozích…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc