Po 11. září 2001, kdy teroristé použili dopravní letadla jako zbraň a vyvolali v milionech lidí strach ze vzdušných cest, nastaly letectví těžké časy. Už tehdy experti předpovídali, že přežijí jen největší aerolinky, a proto začne vlna fúzí, která se dosud letectví na rozdíl od jiných oborů vyhýbala. První velké spojení přišlo nyní. „Nastal čas změny,“ komentoval minulé úterý šéf Air France Jean-Cyril Spinetta fúzi své firmy s nizozemskými KLM. Nová společnost se jménem Air France KLM se stane největším evropským leteckým přepravcem a zároveň světovou „čtyřkou“ co do počtu cestujících a podílu na trhu. Francouzské aerolinky, vlastněné z 54 % státem, zaplatí za převzetí KLM, které se v posledních letech potácely ve velkých finančních potížích, 784 milionů eur (25 miliard korun). Ve společném podniku si Francouzi a Nizozemci rozdělí podíly v poměru 4:1, šéfem nové společnosti bude Spinetta a jeho zástupcem dosavadní ředitel KLM Leo Van Wijk.
Spojení Francouzů s Nizozemci výrazně promění poměry v oboru a dotkne se i Českých aerolinií. Jak?
V největším klubu
Letecká aliance SkyTeam – kromě Air France do ní patří americké Delta Airlines, AeróMexico, Alitalia, ČSA a Korean Airlines – se rozšíří o KLM i o jejich americké partnery Northwest a Continental. „Celá fúze a rozšíření aliance pro nás bude výhodná. Díky KLM se rozšíří nabídka…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu