Richard Brautigan (1935–1984), americký literární idol 60. a počátku 70. let, je českými čtenáři vnímán jako poslední z řady beatniků. Jeho patrně nejslavnější prózy Chytání pstruhů v Americe (1967) a V melounovém cukru (1968) vyšly v USA v době rozmachu hnutí hippies, pro něž se staly kultovními knihami, autor však tehdy zároveň obdržel stipendium Národní nadace pro umění, čímž ho uznala také konzervativnější kritika. Zaujal i postmoderní literární vědce, a to zejména díly, v nichž parodoval konvence zaběhaných žánrů: variací na sentimentální milostný román příznačně nazvanou Potrat (č. 1993) či svéráznou verzí pornografického thrilleru Willard a jeho kuželkářské trofeje (č. 1995). Zásluhou nakladatelství Volvox Globator k nim nedávno přibyl útlý svazek Hawklinská nestvůra, jehož podtitul udává zvolený žánr jako gotický western.
Mýtus Divokého západu
Mýtus o Americe, zemi zaslíbené, kde každý jedinec může realizovat svůj sen o svobodě, je pro kulturní mapu Spojených států klíčový. Neméně důležitou úlohu však od samotného počátku historie bílých osadníků měla představa hranice, kterou lze posouvat stále dál na západ do oblastí dosud nezasažených civilizací. Tam se pro celou řadu spisovatelů znovu rozehrává bitva dobra se zlem – jmenujme alespoň Breta Harta, Marka Twaina či později Jacka Londona. Právě oni ve svých dílech položili základ novému žánru, pro jehož označení se všude ve světě vžilo anglické slovo western.
Je-li možno…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu