
Vybočovat z řady se tu už brzo nebude tolerovat, vzkázalo rodičům a dětem ministerstvo školství. Úřad Petry Buzkové totiž po měsících tápání a nečinnosti přišel s aktivním rozhodnutím: je třeba zrušit waldorfské školy a znemožnit lidem, aby své potomky učili doma. „Nejedlý by se spokojeně smál z hrobu, kdyby viděl, co se tady děje,“ komentuje situaci prezident Asociace základního školství ČR Karel Bárta. „Ministerstvo nejde moderním směrem, jen konzervuje staré časy.“ Stejný názor mají i nevládní odborníci, politická opozice a samotní rodiče. Všichni přitom varovně zvedají prst: tady jde o svobodu!


Pane Steinere, končíme
Během třinácti let vzniklo v Česku postupně osm waldorfských škol, jejichž tvůrci přišli s programem na české poměry zcela převratným. Totiž, že učit se děti nemusí jen biflováním z učebnic, ale třeba tím, že si látku prostě samy prožijí, že se do ní vcítí. První školu tohoto typu založil v roce 1919 stuttgartský podnikatel Emil Molte pro děti zaměstnanců své firmy Waldorf-Astoria (odtud jméno) a její náplň (viz text na straně 2) vypracoval originální rakouský myslitel Rudolf Steiner.
Polistopadové ministerstvo se rozhodlo, že nejdříve je třeba tuto pětaosmdesát let starou novotu vyzkoušet a povolilo waldorfským školám „experimentální provoz“. Po šestiletém ověřování požádaly waldorfské školy v prosinci loňského roku…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu