V příspěvku Zboží nebo osud (Respekt č. 47/2002) se Jiří Večerník zamýšlí nad otázkou prezentace vstupu naší země do Evropské unie. Dochází k závěru, že doba, v níž žijeme, je dobou materialistickou, a domnívá se proto, že českému občanovi bude Evropa v referendu nabídnuta jako zboží. Připomíná, že na českém trhu existuje dostatečné množství agentur, které jsou schopny prodat komukoli cokoli, z čehož pak vyvozuje, že českou veřejnost se organizátoři referenda pravděpodobně pokusí oslovit prostřednictvím reklamních kampaní, které se nijak nebudou lišit od těch, jež známe z komerční sféry. Otázkou však zůstává, zda je přípustné redukovat rozhodnutí o budoucnosti země, ve které žijeme, na reklamní hesla.
Peníze, které leží ladem
Téma našeho vstupu do Evropské unie bylo ve veřejné diskusi dlouho spíše okrajovou záležitostí. Výsledek je alarmující: Unie je ještě pořád pro většinu obyvatel, včetně politiků, velkou neznámou. A protože pro úspěšnou politickou kariéru je ve zdejších poměrech nutným předpokladem schopnost mluvit kdykoli o čemkoli, šíří se vesele nejrůznější bludy a báchorky, které ti protřelejší doplňují i cílenou xenofobií a protievropskou agitací.
Po Kodaňském summitu, na němž se nám podařilo dojednat podmínky vstupu, a za situace, kdy proti němu žádná parlamentní politická strana otevřeně nevystupuje, by se však přece jen dalo očekávat, že přijde na řadu…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu