Německo hodlá začas zpoplatnit silniční nákladní dopravu přes své území – koncem srpna chce zavést dálniční mýto pro náklaďáky. Aby se vlk federální kasy nažral a domácí špeditérská koza zůstala celá, němečtí autopřepravci mají mít úlevu na dani z minerálních olejů. Minulou středu ale tento plán narazil u Evropské komise. Té se nelíbí ani možné použití takto získaných peněz (podle spolkové vlády do běžného rozpočtu), ani německý dvojí metr (jiný na domácí, jiný na zahraniční dopravce). Evropská komise zastává jasný názor. Za prvé: Co se týče použití peněz z mýtného, mají plynout do výstavby silniční sítě, ve výjimečných případech – například v horském terénu – do železniční přepravy, ale rozhodně ne do běžného rozpočtu. Za druhé: Co se týče daňového zvýhodnění německých autopřepravců, bruselská komisařka pro dopravu Loyola de Palaciová trvá na tom, že jde o státní subvenci na účet zahraničních dopravců, která deformuje konkurenční prostředí a protiví se smlouvě o EU. Dálnice jsou pro Němce posvátnou krávou. Osobní auta neplatí ani mýto, ani dálniční známku, ani pokuty za překročenou rychlost (maximum je pouze doporučené). Chce-li Německo vydělat pouze na cizích autodopravcích a takto získané peníze použít po libosti, Brusel pro takové rodinné stříbro pochopení nemá.
•••
Singapur je ostrov proslulý čistotou, ale i drakonickými předpisy jejím dodržování. V městském státě je například zakázáno žvýkat žvýkačku, aby vyplivnuté a…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu