
Britský filozof Roger Scruton si před třemi lety v jednom ze svých textů (City Journal č. 3/2000) povšiml, že žijeme v době, která ztrácí představu o povinnostech, zato však klade dosti vehementně důraz na práva. Těch se domáhají neustále další a další skupiny. To je podle Scrutona špatně. Většinová pravidla soužití se tak stávají jen jednou ze životních alternativ a civilizace si podřezává větev, na které sedí, respektive vyrostla. Scruton argumentuje morální
inflací: čím více bude práv, tím menší se budou těšit úctě, protože každý bude mít brzy právo na cokoli. Doufá proto, že nakonec přece jen převáží zdravý rozum.
Homo spiritus


Tuto myšlenku je nutné připomenout nad diskusí, která se v Respektu už několik čísel vede v souvislosti se šimpanzi a jejich genetickou podobností lidem. V minulém Respektu se k věci vyslovil Marek Švehla polemikou Proč se bát homo šimpanze (Respekt č. 26/2003), jež reagovala na komentář Zvíře podle bible (Respekt č. 24/2003). Švehla vážně tvrdí, že do diskuse by se měli zapojovat pouze lidé s jeho názorem: „Pokud si někdo myslí, že vztah lidí a zvířat má zůstat v dnešních konturách, je lepší prostě mlčet.“ Až poté zopakuje, že přeřazením šimpanzů do rodu Homo by „padla i poslední, biologická odlišnost od lidí a otevřela by se cesta k jejich vyšší právní ochraně …
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu