


Před pár týdny proběhlo v Berlíně již čtyřicáté divadelní setkání Theatertreffen, které divákům během dvou týdnů představilo činoherní premiéry posledního roku z německy mluvících zemí. Divadelní scéna tohoto regionu je v současnosti velmi silná, především díky nové generaci osobitých režisérů, jako jsou Thomas Ostermeier, Frank Castorf nebo Christoph Marthaler. Kamenné divadelní domy jim důvěřují, a tak lze v metropolích vidět opravdu svéráznou a odvážnou činohru. Německé režiséry nikdo nenutí k výrobě podbízivých a obecně přijatelných děl, naopak se pěstuje originalita, tvůrčí svoboda a důvěra v otevřenost publika. Takovou podporu osobitosti známe v Čechách spíše jen z oblastních divadel, jako je ústecké Činoherní studio, proto německá přehlídka může sloužit jako zajímavá inspirace.
Dvakrát Volksbühne
Na prknech berlínské Volksbühne (velikostí a postavením srovnatelné například s Vinohradským divadlem) připravilo duo režiséra Franka Castorfa a scénografa Berta Neumanna strhující, téměř pětihodinovou dramatizaci Bulgakovova románu Mistr a Markétka. Spodní část scény tvoří prosklené bistro s kuchyní, kulečníkem a gaučem. Podle potřeby se během hry stahují a vytahují žaluzie, které odkrývají a zakrývají jednotlivé části. Zadním vchodem někdy herci mizí do místnosti se sprchou, kde je divák může sledovat v živé filmové projekci na reklamní ploše nad bistrem. Mohlo by to působit…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu