Vydávat publikace s českou uměleckou fotografií zkusil po listopadovém převratu kdekdo, jen nakladatelé Viktor Stoilov a Karel Kerlický tak ale dodnes činí soustavně a cíleně. Nepřekážejí si. Stoilovův Torst opustil produkci objemných svazků a soustředí se na edici drobnějších a černobílých monografií FotoTorst (viz Respekt č. 27/2001). Kerlického Kant se naopak koncentruje na výpravnější publikace – rozsáhlé katalogy, monografie zemřelých klasiků či tematické publikace tvůrců střední a starší generace. Oba dobře vědí, že zdejší publikum k uživení nestačí a angličtina je v jejich publikacích samozřejmostí. V minulých týdnech vydal Kant dva nové tituly, které stojí za pozornost nejen kvůli nadprůměrným obrazovým kvalitám. Spojuje je také jeden obvyklý neduh tuzemské produkce – nadměrná výřečnost zúčastněných teoretiků a interpretů.
Za duchy do Terezína
Petra Růžičková (1963) dosud fotograficky ilustrovala několik publikací, například svazky esejů a rozhovorů Arnošta Lustiga. Spisovatele portrétovala v Terezíně a právě tady vznikla také její první samostatná kniha Pevnost. Růžičková do pevnostního města přijížděla v různých ročních obdobích, fotografovala je ze země i z letadla a zaznamenala rovněž loňské záplavy. Nahlodané až zdevastované stavby a prostory oprostila od živých tvorů, s výjimkou tří snímků, na nichž si hrají malí chlapci, do lesa utíkají srny a po…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu