0:00
0:00
Kultura8. 6. 20036 minut

Méně slov, prosím, fotografuji

Astronaut
mobrazek_805.jpeg Autor: Respekt
Fotografie: Cit pro kresbu světlem a abstraktní kompozice a mimořádně plachá povaha. (Jaroslav Rössler, reklamní fotografie z roku 1932.) Foto Jaroslav Rössler Autor: Respekt
↓ INZERCE

Vydávat publikace s českou uměleckou fotografií zkusil po listopadovém převratu kdekdo, jen nakladatelé Viktor Stoilov a Karel Kerlický tak ale dodnes činí soustavně a cíleně. Nepřekážejí si. Stoilovův Torst opustil produkci objemných svazků a soustředí se na edici drobnějších a černobílých monografií FotoTorst (viz Respekt č. 27/2001). Kerlického Kant se naopak koncentruje na výpravnější publikace – rozsáhlé katalogy, monografie zemřelých klasiků či tematické publikace tvůrců střední a starší generace. Oba dobře vědí, že zdejší publikum k uživení nestačí a angličtina je v jejich publikacích samozřejmostí. V minulých týdnech vydal Kant dva nové tituly, které stojí za pozornost nejen kvůli nadprůměrným obrazovým kvalitám. Spojuje je také jeden obvyklý neduh tuzemské produkce – nadměrná výřečnost zúčastněných teoretiků a interpretů.

Za duchy do Terezína

Petra Růžičková (1963) dosud fotograficky ilustrovala několik publikací, například svazky esejů a rozhovorů Arnošta Lustiga. Spisovatele portrétovala v Terezíně a právě tady vznikla také její první samostatná kniha Pevnost. Růžičková do pevnostního města přijížděla v různých ročních obdobích, fotografovala je ze země i z letadla a zaznamenala rovněž loňské záplavy. Nahlodané až zdevastované stavby a prostory oprostila od živých tvorů, s výjimkou tří snímků, na nichž si hrají malí chlapci, do lesa utíkají srny a po…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc