V polovině května proběhl ve zlínském Městském divadle již osmý ročník česko-slovenského festivalu Setkání 2003 Stretnutie. Představil premiéry divadelních her a dramatizací, které se v uplynulém roce hrály na jevišti jedné ze zemí bývalé federace vůbec poprvé. Taková nabídka nových titulů svádí k porovnávání aktuálních témat, která si umělci vybírají, i jazyka, jakým je zpracovávají. Zatímco Češi představili současnou absurdní komedii, drama s gay tematikou i hru o zkrachovalých manažerech, slovenská tvorba působila konzervativněji a předvedla v různých žánrech hlavně odvěké téma základních lidských vztahů – od bulvární komedie po tragédii sváru, vášně a vůle či tradice a vykořenění.
Stísněni v tělocvičně
Taková komparace samozřejmě nevypovídá o divadelním životě po obou stranách hranice nic absolutního – realita je pestřejší než jeden ročník festivalu novinek. Ke konzervativnímu vyznění slovenské tvorby přispěla, mimo jiné, také nepřítomnost souborů typu progresivní Stoky či GUnaGU.
K srovnání mohou provokovat tituly reprezentující tvorbu obou Národních divadel. Zřejmým protikladem více či méně tradičních slovenských inscenací bylo uvedení hry Ivy Volánkové Stísněná 22, která společně s dalšími dvěma texty (také s hrou slovenského dramatika Marka Olekšáka) získala druhé místo v posledním ročníku Ceny Alfréda Radoka. Po nové české hře ihned sáhlo pražské…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu