Je možné, že v době, která nás permanentně informuje o utrpení tisíců lidí z celé planety, projednává soud vyspělé západoevropské demokracie za napjaté pozornosti médií smrt dvou akvarijních rybiček? Zní to neuvěřitelně, ale ano. Před deseti dny ukončili dánští soudci tři roky starou aféru, která na první pohled vzbuzuje spíše úsměv, ale zároveň mnohé vypovídá o našem vztahu ke zvířatům, svobodě a odpovědnosti.
Vše začalo v únoru roku 2000, kdy umělec Marco Evaristti v rámci skupinové výstavy Eyegoblack instaloval v dánském muzeu Trapholt deset mixérů značky Moulinex. Naplnil je vodou, do každého umístil po jedné mečovce a více méně ponechal na (z)vůli návštěvníků výstavy, jestli zmáčknou tlačítko a uvedou nože mixéru do chodu. Chilsko-dánský umělec později u soudu vypovídal, že své dílo zamýšlel jako protest proti bezohlednosti světa, obydleného moralisty, voyery a sadisty – krutou skutečnost mělo zobrazit skutečně kruté umění. Proti expozici okamžitě protestovali ochránci zvířat a policie nařídila muzeu, aby mixéry odpojilo od elektrického proudu. Ředitel Trapholtu Peter Meyer však s odvoláním na nedotknutelnost umělecké svobody odmítl uposlechnout. Když se pak do galerie dostavil strážmistr Jeppesen, aby osobně dohlédl na vykonání policejního nařízení, bylo už pozdě: v osmi mixérech dál plavaly mečovky, ale ve dvou už strážník spatřil jen kalný naoranžovělý koktejl. Jak vyšlo najevo…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu