
Ve světě, který si potrpí na symboliku, by se takové záběry jistě dostaly i na sériově vyráběné pohlednice: totiž kdyby býval George W. Bush na svou první cestu do Evropy po tažení v Iráku odletěl na palubě aerolinek Air France. A to konkrétně strojem Concorde při jeho historicky posledním transatlantickém letu pod francouzskou vlaječkou. Jenže to se samozřejmě nestalo, stánkařům s pohlednicemi doba nepřeje. Bush dorazil na zdejší kontinent, kde ho čekalo i jednání s rozkmotřenou Francií, klasicky svým letounem Air Force One.
Časová shoda je přesto zábavná. Nadzvukový Concorde nemůže v jeho alegorické roli nenaplněných evropských ambicí asi nic nahradit. Jeho elegantní rysy jako by po desetiletí směrem přes Atlantik říkaly: ty vaše těžkopádné jumbo-jety jen ilustrují váš myšlenkový svět – u nás se uvažuje provokativněji. A tento sen končí právě ve chvíli, kdy Bush, označovaný za přízemního kovboje, přijíždí ověnčen válečnými vavříny a všem dost dobře nezbývá než před ním smekat. Anebo ten sen nekončí? V rozhovoru pro páteční Le Monde Bush prohlásil, že se už těší na sraz se Chirakem, a dodal: „Vive la France!“


Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu