0:00
0:00
Kultura25. 5. 20036 minut

Perličky na dně Cannes

Astronaut
Fotografie: Dojemný, vtipný, pronikavý výkřik pro barbarství. (Denys Arcand se svou producentkou.) Foto ČTK Autor: Respekt

Letošní festival v Cannes proběhl pod felliniovským heslem Viva il cinema – Ať žije film. Ten výkřik ale vyjadřoval spíš zbožné přání: dobrých filmů tu bylo letos poskrovnu, zato vysloveně podprůměrných se objevila celé řada. Program se soustředil na současné francouzské filmy, které nestojí za mnoho, ačkoli průmysl jako celek finančně prospívá. A vlivní francouzští distributoři a producenti nepustili do oficiálního programu skoro nic, na čem se sami nepodíleli. Žádná chuť objevovat nová světová jména, žádná radost z neobvyklých či provokativních počinů, jakých tu vloni bylo ještě dost. Výsledek? Zklamaný mezinárodní tisk, sebestředné kritiky ve francouzských novinách a otrávení zahraniční partneři.

Otevřenější část francouzských novinářů si stěžovala, že současné vedení největší mezinárodní festival brzy zničí nebo promění v lokální událost pro pár pařížských snobů. V Cannes se totiž psaly dějiny poválečného filmu právě díky nezištné ochotě podpořit všechno pokrokové, ať už to přicházelo z Ameriky nebo třeba z Burkiny Fasso. Letos to ale vypadalo, že nezištnost a otevřenost je pryč a festival se proměnil v obrovský stroj na peníze. Přesto se tu objevilo pár snímků, které určitě nezapadnou.

↓ INZERCE

Jak překonat barbarství

Největší překvapení přinesl film Kanaďana Denyse Arcanda Barbarské invaze, který navázal na autorův skoro dvacet let starý Pád amerického impéria. (U nás…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc