
Film Matrix zapůsobil v roce 1999 jako zjevení a do té doby neznámé režiséry Andyho a Larryho Wachowské katapultoval do pozice mezinárodních hvězd. Proto premiéra druhého pokračování filmu patřila k nejsledovanějším filmovým událostem tohoto roku. A ani tuzemští fanoušci nemuseli čekat dlouho: už týden po premiéře na festivalu v Cannes se minulý čtvrtek Matrix Reloaded dočkal i uvedení v české distribuci.
Čím si vlastně Matrix diváky tak získal? Kromě filozofických souvislostí, vycházejících z kyberpunkové subkultury, také efektními technickými inovacemi. Specialista na vizuální efekty John Gaeta v něm před čtyřmi lety poprvé představil tzv. bullet-time: způsob natáčení, který pomocí systému mnoha fotoaparátů dovoluje pohledu kamery kroužit okolo snímaných objektů, které jsou zastaveny v pohybu. Režiséři Wachowští se rovněž vydali do Hongkongu, aby osobně ke spolupráci přemluvili tamějšího mistra bojové choreografie Yuena Wo-Pinga, který původně o práci pro Hollywood nechtěl ani slyšet. Yuen je tvůrcem systému tzv. wire-fu (umění drátů) – tato čínsko-anglická zkomolenina znamená, že herci jsou při natáčení upevněni na složitý systém lan, který jim umožňuje poletovat několik metrů nad zemí. Dráty jsou pak z obrazu počítačově vymazány a diváci na plátně sledují souboje, kde lidé skokem plynule překonávají vzdálenosti několika desítek metrů.
Vysoce precizní estetizace soubojů, využívající…


Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu