Říká se, že neexistuje nic takového jako oběd zdarma. Mnohé internetové firmy však působí – dojmem, jako by našly výjimku z tohoto pravidla. Poskytování bezplatných služeb všeho druhu je pro internet typické; jeho přitažlivost spočívá do značné míry právě v nich. Na internetu si lze zdarma přečíst noviny, nechat si přeložit text do cizího jazyka, udělat obsáhlou rešerši. “Zdarma” je samozřejmě nepřesný výraz, je třeba jej číst: za cenu připojení k internetu. V reálném světě se však za takové činnosti platí vesměs více. Markantním příkladem jsou krátké textové zprávy. Odesíláte–li SMS ze svého telefonu, zaplatíte podle operátora a tarifu něco mezi jednou a třemi korunami. Z internetu však lze posílat SMS bezplatně – navíc pohodlněji, protože píšete na normální klávesnici. Není divu, že jde o velmi oblíbenou vymoženost.
Co můžeš prodat
Mobilní operátoři až dosud SMS zdarma nejen tolerovali, ale aktivně umožňovali. Kdyby totiž nezpřístupnili speciální technický prostředek, tzv. SMS bránu, celá věc by nefungovala. Od února 2003 však první z nich, T-Mobile, mění pravidla hry. Zprávy odesílané z webu nadále nebude přijímat. Důvod je zřejmý: SMS jsou dnes z obchodního hlediska stejně důležité jako hlasová služba. I kdybychom počítali nejnižší cenu, korunu za zprávu, pak jedna SMS denně odeslaná každým zákazníkem znamená pro operátora s třemi miliony zákazníků…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu