
Fotografická Leica Gallery Prague, která se vloni usídlila v Nejvyšším purkrabství Pražského hradu, zareagovala na aktuální světové dění a ve spolupráci s Amnesty International připravila výstavu The Face of War – Tvář války. Jejím cílem je, jak se píše na začátku expozice, „zobrazit takzvané Collateral Damage – škody způsobené civilnímu obyvatelstvu – a ukázat tak pravou tvář a skutečné oběti válečných střetů“. „Fakticky ovšem ten chirurgický termín znamená mrtví civilisté,“ říká kurátorka výstavy Jana Bömerová.
Galerie se tedy rozhodla vyjádřit občanský postoj zásadně protiválečný, ne- li přímo pacifistický. Na to má pochopitelně právo, ale současně na sebe svou předchozí dramaturgií už naložila profesionální nároky, jež ji zavazují k určité kvalitě. Těmto kritériím současná výstava nedostála.
Bömerová pro Tvář války zajistila desítky dobrých a několik vynikajících fotografií od známých autorů Leonarda Freeda, Clause-Björna Larsena, Kaie Wiedenhöfera, Jasona Eskenaziho či Eda Grazdy. Jde o černobílé dokumentární soubory z tradičně „bolavých“ území: z Izraele, Afghánistánu, Kosova, Čečenska a podobně. Z poetiky humanistického dokumentu se vymyká několik barevných a prvoplánovějších momentek Billa Pierceho exponovaných v Libanonu. A Sebastiao Salgado je podivně zastoupen jedinou obrovskou zvětšeninou, rozparcelovanou na samostatné čtverce a tvořící jakousi instalaci.
K této kurátorsky již tak…


Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu