0:00
0:00
Ekonomika20. 4. 20035 minut

Spaste dinosaura

Astronaut
Fotografie: Zdroj: Ministerstvo dopravy Autor: Respekt

Když před osmi lety ohlásil tehdejší ministr dopravy Martin Říman svůj plán na útlum nebo úplnou likvidaci třetiny železniční sítě a radil lidem, aby jezdili autem, vypadalo to se zdejší železnou dráhou špatně. Se soukromými dopravci nebyla v Česku zkušenost a politici v televizních debatách tvrdili, že bude lepší ztrátové koleje vytrhat a přeměnit je třeba na lyžařské stopy. Své plány ale nestihli provést, což veřejnosti umožnilo dojít k jinému poznání: poměrně jasně se rýsuje, že by česká železnice mohla bez větší újmy přežít a zůstat běžně dostupným druhem veřejné dopravy.

↓ INZERCE

Kompletní provozovatel

Po nástupu sociálnědemokratické vlády tehdejší ministr Antonín Peltrám sliboval do každé obce nad dvě stě obyvatel šest párů vlakových či autobusových spojů ve všední den a tři páry o víkendu. Na něco podobného se v Česku peníze ještě nenašly, dotace do veřejné dopravy ale od Peltrámových časů stouply o třetinu a dále se zvyšují. Podařil se zastavit i pokles pasažérů (křivku směrem dolů zase zkroutily nepovedené Z karty – viz tabulka). Rozdělování dotací by navíc díky pravidlům převzatým z Evropské unie mělo nutit k šetrnosti. Hlavní zásada totiž je, aby k penězům do veřejné dopravy měli přístup všichni, tedy i soukromí přepravci. Zatímco v autobusové dopravě se tak děje a stát dává licence soukromníkům podle jejich nabídky a na některých linkách operuje i několik společností,…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc