Zní to paradoxně a proti veškeré spotřebitelské intuici: za nákupem oblečení či sportovních potřeb se vyplatí vyrazit do západní Evropy. Proti Němcům, Britům či Belgičanům máme nižší platy, přesto za totéž zboží platíme víc. Příklad? Francouzská oděvní firma Promod prodává dámskou módu střední cenové kategorie. Svetřík, který si Češka může v jejím pražském butiku koupit za 799 korun, přijde na vyhlášené bruselské obchodní třídě Boulevard Waterloo na 19,90 eur (při pátečním kurzu koruny k euru je to 636 korun). Stejnou cenu za něj zaplatí Francouz na slavném bulváru de Saint Michel v centru Paříže. Opticky je rozdíl v ceně ještě lépe viditelný u dražších věcí, kde se počítá v tisících korun. „Kluci od nás z banky si jezdí kupovat obleky do Německa. Butik stejné značky máme přitom téměř pod okny banky. Vyplatí se to, i když se k ceně připočte projetý benzin,“ říká ekonom ČSOB Jozef Kovalovský. Oba příklady ilustrují fakt, že Česko je v některých oblastech dražší než nejbohatší země Evropy.
Blaze, ale draze
Proč platíme víc, když máme nižší platy a celková úroveň cen je v Česku ve srovnání se zmíněnými zeměmi poloviční? Ekonomové vidí tři základní důvody: v západní Evropě tlačí ceny dolů výrazně ostřejší konkurence, tamní trhy jsou větší (nejen počtem obyvatel, ale i výškou platů, a tím pádem vyšší kupní silou) a zákazníci mnohem náročnější.
Ostrý konkurenční…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu