Je to jako zjevení. Zatímco ministerští úředníci a školské odbory do omrzení opakují, že měřit kvalitu škol nejde a žádný učitel není špatný, vsetínský starosta našel odvahu k činu. Najal si odborníka, který spolu s řediteli šesti místních základních škol a městem vymýšlí kritéria, kterým by „dobrá škola“ měla dostát. „Rozhodli jsme se, že nebudeme dávat všem školám stejně peněz. Ty, které zvládnou dohodnutá kritéria, dostanou víc,“ říká starosta Jiří Čunek (KDU-ČSL). Zvláště v situaci, kdy dětí ubývá a Vsetín se stejně jako většina měst bude muset rozhodnout, kterou ze škol zavřít, je debata o jejich kvalitě cenná.
Proč se mám dožebrávat
Začalo to vlastně shodou náhod. Vsetín se rozhodl zapojit do programu Zdravé město a starosta požádal místní občanské sdružení Alcedo, aby městu pomohlo napsat projekt. „Podařilo se nám jako hlavní cíl projektu prosadit, že školy mají projít změnou v souladu se současnými trendy,“ říká za sdružení Iva Hlinská, dlouholetá ředitelka vsetínského domu dětí. Především je třeba změnit vztah mezi učiteli a dětmi. „Trápí je, že je učitelé neberou jako partnery, zesměšňují je, že se nemohou aktivně podílet na chodu školy,“ říká paní Hlinská. Změnit by se měl i vztah města a škol. Nejde jen o to, kolik škola ušetří za topení. Ani o to, kolik dětí se dostane na střední školu a jaké mají známky. Vsetínská…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu