0:00
0:00
Kultura16. 3. 20037 minut

Sontagová hlásí soumrak

Astronaut
Fotografie: Lidé nejsou podivní, ale dají se tak vyfotografovat. (Snímek Diany Arbusové) Repro RESPEKT Autor: Respekt

Co vlastně fotografie vypovídají o světě a jak ho zpětně ovlivňují? Odpovědět na tyto zdánlivě nekomplikované otázky se pokoušela řada teoretiků, kunsthistoriků i aktivních fotografů. Možná nejzajímavěji se na ně kupodivu podařilo odpovědět těm, kteří se fotografií nezabývali nijak soustavně, jen ji zahrnuli do svého obecnějšího uvažování o kultuře, umění a společnosti. Dvě taková stěžejní díla o fotografii už zdejší čtenáři mohou znát z překladů: Světlou komoru (1980) francouzského sémiotika a spisovatele Rolanda Barthese a esej Za filozofii fotografie (1983) teoretika komunikace a filozofa českého původu Viléma Flussera; oba vyšly v roce 1994. Nedávno k nim přibyla práce, bez níž si přemýšlení o fotografii už nelze představit – svazek šesti esejů nazvaný O fotografii (1977) americké esejistky a spisovatelky Susan Sontagové.

Velká trojka

↓ INZERCE

Ještě půl, ba celé století po patentování vynálezu měla fotografie co dělat, aby si vydobyla své místo na slunci vedle výtvarného umění. Během emancipačního zápasu se fotografové dopracovali k bezmála kanonizovaným představám o identitě svého média: fotografie podle nich dokáže věrně a nezkresleně otiskovat skutečnost a ve svých nejlepších výkonech je navíc esteticky srovnatelná s výtvarným uměním. Právě zmíněná trojice myslitelů však došla k tomu, že věc je poněkud složitější.

Roland Barthes (1915–1980) kombinací velmi…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc