Jen necelá třetina Čechů si dokáže představit, jak konkrétně ovlivní jejich život vstup do Evropské unie – říkají vytrvale průzkumy. A nedávná analýza bruselských hospodářských komor tento fakt potvrdila: šestašedesát procent oslovených českých firem a živnostníků je o změnách po vstupu podle svých slov informováno jen “částečně”. A přes čtrnáct procent přiznalo, že neví “vůbec nic”.
Až sem vtrhnou
To Jiří Steiner, majitel rodinné pekárny v Klatovech, má o blížících se “evropských” změnách poměrně jasno. Hned když před jedenácti lety začínal s pekařinou, nechal si poradit od německých a rakouských kolegů, jaké stroje si má pořídit. Každá nerezová pec ho sice přišla na milion korun, ale zato je výkonná a spolehlivá. Ani různé normy na hygienu práce či ochranu životního prostředí, které v souvislosti se vstupem na vnitřní trh Unie čeští podnikatelé zmiňují, mu nenahánějí hrůzu. “Použitý olej už teď dáváme recyklovat, na zdech máme omyvatelný obklad, v oknech sítě, vodu spouštíme pákou, takže se naši zaměstnanci nemusí dotýkat rukama kohoutků a pomalu je připravujeme na to, že budou muset při práci nosit čepice,” vypočítává Jiří Steiner. “A co bude, až vstoupíme do Unie? Chceme letos popřemýšlet, co dál: jestli třeba otevřeme pekařství v Německu.”
Většina Steinerových kolegů-podnikatelů povědomí o budoucnosti v…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu