Index spotřebitelské důvěry dosáhl v USA nejnižší hladiny za posledních deset let, přesněji od října 1993. Tento ukazatel, který prezentuje skupina Consumer Research Center (hodnota 100 odpovídá úrovni z roku 1985), poklesl již třetí měsíc po sobě, naposledy z lednových 78,8 na únorových 64,0. Přitom utrácení spotřebitelů se stará o odbyt téměř dvou třetin ekonomického produktu USA. Kde hledat příčinu poklesu? Lynn Francová, ředitelka citované skupiny, tvrdí, že daň na spotřebitelském boomu si vybraly bezvýrazné trhy financí a pracovních sil, stoupající ceny paliv a vzrůstající hrozba války a terorismu. Naproti tomu Gary Thaier, šéfekonom skupiny AG Edwards & Sons, si není tak jistý: „Spotřebitelská důvěra je očividně slabá. Jak očekávání, tak současné podmínky jsou nízké. Těžko říci, do jaké míry to odráží letošní drsnou zimu a do jaké míry blížící se válku, pravděpodobně tu hrají roli oba faktory.“ Něco na tom může být. Sněhové bouře na mnoha místech USA zadržely doma zákazníky, kteří by jinak vyrazili nakupovat na Prezidentský den – volné třetí pondělí v únoru k uctění památky všech dosavadních prezidentů USA.
•••
Minule zde na tomto místě byla řeč o směšně trapné „odposlechové aféře“ předsedy poslanců ODS Vlastimila Tlustého: pan poslanec našel v hlasové schránce svého mobilu záznam ze svého jednání o „včelařských subvencích“ a tvrdí, že ho někdo odposlouchával; nejspíš ale nevědomky zmáčkl…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu