Film Volný pád začíná depresivní sekvencí. Kamera střídavě zabírá nekonečné řady kouřících aut uvízlých uprostřed města v dopravní zácpě a stále neurotičtější tváře řidičů, kteří už dlouhé desítky minut marně čekají, až se kolona alespoň o kousek pohne. Nejde přitom o žádnou fikci, podobné scény patří k běžnému pracovnímu dni v mnoha velkoměstech po celém světě. Stále častější realitou jsou i v Praze. Zatímco většina metropolí vzala na vědomí fakt, že dopravní zácpy v centrech měst nejsou řešitelné nekonečným zvyšováním kapacity silnic, a přemýšlejí o alternativách, pražský magistrát se podle svého územního plánu chystá opět betonovat.
Každá zácpa něco stojí
Nedávno zpracovaná studie texaského dopravního institutu přitom opět prokázala, že výsledkem většího množství silnic je jen nárůst počtu automobilů, další zácpy a zvýšení objemu jedovatých zplodin v centrech měst. Studie připomíná, že v USA se začalo s masivní výstavbou silnic ve velkých metropolích v roce 1982, kdy skrze nekonečné fronty aut vedly tři z deseti cest. Dnes už je však s dlouhým čekáním spojeno šest z deseti „výletů“ automobilem. Jen v Indianapolis vzrostl počet hodin strávených v ucpaných ulicích za posledních osm let o 200 procent. Průměrný řidič tam tak momentálně prožije v zácpě skoro dva a půl dne ročně.V Los Angeles jsou to už téměř čtyři dny. Ztráty spojené s čekáním v zácpách pak podle studie v roce 1999 dosáhly hodnoty 78 miliard dolarů. Je to cena bezmála pěti miliard…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu