Letošní 6. ročník Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě definitivně stvrdil jeho úspěšnou proměnu z přehlídky pořádané místními gymnazisty v událost významnou pro celou tuzemskou filmovou obec. Ve třech neustále nabitých sálech se promítalo sto dvacet snímků, mezi nimi letošní české novinky, filmy oceněné na zavedených evropských festivalech a jako specialita i kontroverzní film Američana Michaela Moorea Bowling for Columbine o americké kultuře zbraní (viz Respekt č. 23/2002). Festival udělil cenu za přínos světové kinematografii básníku filmové avantgardy Jonasi Mekasovi a hlavní ocenění z festivalové soutěže si nakonec odvezl Karel Vachek za svůj opus Kdo bude hlídat hlídače aneb Klíč k chaloupce strýčka Toma. Jde o film, kde se na pozadí zkoušky opery Dalibor v Národním divadle prolínají útržky úvah vybraných osobností o současnosti a blízké budoucnosti, dějinách, idejích a cestách. Nezastupitelnou roli zde hraje Smetanova hudba a bloudivé rybí oko kamery. Tímto téměř čtyřhodinovým snímkem uzavírá Vachek svou tetralogii Malý kapitalista, která se stala jakousi pamětí doby, nezměrným (více než 14hodinovým) dokumentárním esejem o peripetiích a proměnách české společnosti po listopadu 1989.
Mezi soutěžními projekcemi zaujal také lyrický film Svěcení jara Jany Ševčíkové. Přináší impresivní portrét japonského tanečníka Mina Tanaky: mapuje vystoupení v pražském divadle i studijní…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu