Brněnské Městské divadlo patří k našim komerčně velmi úspěšným divadelním domům. Objeví-li se na jeho repertoáru takový titul, jakým je slavný Přelet nad kukaččím hnízdem, lze předem odhadnout, že nepůjde o odvážnou a objevnou interpretaci pro úzkou diváckou skupinu. Inscenace Zdeňka Černína, která měla premiéru minulou neděli, skutečně novými nápady nepřekypuje. Herecky sice více než slušná inscenace nenabídne žádný výklad, režisér čerpá především ze zpracování slavného Formanova filmu. Zatímco ale oscarový snímek s Jackem Nicholsonem, jakkoli podřízený hollywoodským parametrům, zůstává i po 27 letech silným modelovým dramatem, sdělení brněnské inscenace jsou už dnes jaksi nepotřebná. Velké drama se proměnilo v prefabrikované spotřební zboží.
Konec psychedelie
Je třeba připomenout, že příběh vzdorujícího trestance McMurphyho, který předstírá duševní chorobu, aby se vyhnul vězení, a netuší, že psychiatrická léčebna se nečekaně ukáže horší variantou nesvobody, původně nebyl pouze jeho příběhem. Román Kena Keseyho (česky Vyhoďme ho z kola ven) je vyprávěn z pohledu halucinujícího Náčelníka Bromdena, lékaři udržovaného pod vlivem drog. Kultovní román 60. let odrážel hlavní témata tehdejší generace: vzpouru proti establishmentu a puritánství. Podstatné místo ve stavbě románu patřilo psychedelické atmosféře. Dramatizace Dalea Wassermana vznikla už rok po vydání Keseyho knihy, v hlavních rysech se držela předlohy a stala se základem pro četné…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu