Minulý čtvrtek Konsolidační agentura vybrala uchazeče o koupi plzeňské Škody. Stala se jím tajuplná firma Appian Group, majitel Mostecké uhelné společnosti. Ve hře byl původně ještě Atlantik finanční trhy, patřící plynařskému magnátovi Karlu Komárkovi, a pražský Inekon (tato firma svého času prodávala Škodě tramvaje, nyní je i projektuje). „Appian byl jediný, kdo splnil bezvýhradně podmínky a doložil zdroje peněz,“ říká člen dozorčí rady agentury, poslanec za ČSSD Josef Hojdar. Po složení zálohy 100 milionů bude Appian v příštích týdnech studovat v sídle Škodovky její dokumentaci. Pak má dát závaznou nabídku a 18. listopadu Konsolidační agentura definitivně rozhodne.
Důvěra nade vše
Plzeňská Škoda stojí podle svého ředitele Martina Romana před krachem a zachránit ji může pouze silný investor, který jí přinese peníze a hlavně vrátí důvěru bankéřů. Banky totiž nechtějí podniku půjčovat a Škoda musí už za pět měsíců splatit směnky za bezmála dvě miliardy, jinak skončí v konkurzu. Hrozba definitivního krachu visí nad plzeňskými továrnami již několik let. V únoru 1999 proto věřitelské banky přinutily k odchodu tehdejšího ředitele, nechvalně proslulého Lubomíra Soudka, a místo něj povolaly právě Martina Romana (dříve dělal šéfa v Jance Radotín, továrně na výrobu vzduchotechniky). Mladý krizový manažer si nevedl špatně. Životaschopné provozy vyčlenil do nově vzniklého Škoda Holdingu - ten na rozdíl od Soudkových dob vykazuje zisk (předloni 65, loni 108…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu