Brněnským výstavištěm bloumají lhostejné hloučky mladých lidí. Žádný z exponátů je příliš nezajímá. Veletrh informačních technologií Invex - druhá největší akce svého druhu v Evropě - má sice stálý počet návštěvníků, vzrušení v jejich očích však ubylo. Leccos z toho, co je tam dnes běžně ke koupi - od kapesního videotelefonu po program na rozpoznávání lidského hlasu - přitom patřilo ještě nedávno do říše sci-fi. Dnes však informační technologie většina lidí chápe spíše jako zdroj potíží než jako uskutečněné fantazie. Názory na to, jakým směrem se vývoj bude ubírat, se liší. Málokterý z odhadů však pomíjí tři trendy: rozvoj technologií CRM, „bezbariérový“ přístup k internetu a umělou inteligenci.
Globální hokynář
Ve filmu Minority Report oslovují reklamní panely kolemjdoucí jménem a nabízejí jim zboží přesně podle jejich vkusu. Podobné vymoženosti nás nečekají zcela jistě dříve než za padesát let, jak to odhadl režisér Spielberg. CRM (customer relationship management, tedy řízení vztahů se zákazníkem) koneckonců není žádnou horkou novinkou. V praxi jej už dávno provozuje každý majitel hokynářství, který zná své zákaznice jménem a pamatuje si jejich rodinné trable, finanční situaci a specifické chutě jednotlivých mlsných jazýčků. Počítače a databáze však mohou takový přístup jednak prohloubit, jednak jej umožňují provozovat ve velkém. Zásilková služba se statisíci zákazníků se tak může chovat stejně osobně - nebo vlezle - jako zmíněný hokynář. Jak…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu