0:00
0:00
Domov30. 9. 20026 minut

Amélie z města Odry

Astronaut

V populárním filmu Amélie z Montmartru najde mladičká servírka smysl života ve chvíli, kdy ve svém bytě objeví starou krabici s dětskými „poklady“. Po složitém hledání se ji hrdince podaří vrátit dojatému původnímu majiteli. Oživlé osobní vzpomínky mají léčivou moc a promění život obdarovaného i dárce. Podobného koníčka si našel majitel továrny na plastové výrobky z Oder na Kravařsku Zdenek Mateiciuc. V rodném kraji, obývaném před válkou sudetskými Němci, pátrá po stopách původních obyvatel, vyhledává jejich potomky a překvapeným Němcům pak vrací zapomenuté fotografie, dokumenty a vzpomínky. „Odmala jsem cítil, že odsun sudetských Němců byl zločin. Chci jim ukázat, že ne všichni Češi jsou jako Miloš Zeman,“ vysvětluje továrník. Jeho entuziasmus letos v létě pronikl až na pulty knihkupectví. V nakladatelství KANT vyšel výběr z čerstvě objeveného, sto let starého archivu sudetoněmeckého fotografa Gustava Ulricha.

Na konečnou

↓ INZERCE

Dílo neznámého fotoamatéra Ulricha, opatřené názvem Altvaterland (Země pod Pradědem), zahrnuje jak rodinné portréty, tak malebné krajinky. Vytříbená dobová estetika, výborné technické zpracování a čas jim dodaly neodolatený půvab zmizelého světa. Neméně zajímavý je také příběh jejich znovuzrození. Koncem léta roku 2000 zavolal Zdenku Mateiciucovi kamarád z Oder a prozradil mu, že na půdě nalezl krabice plné starých skleněných negativů. „Lidi tu vědí, že sbírám staré fotografie, a nosí mi je,“ vysvětluje továrník a na důkaz…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc