Hlavním překvapením letošního ročníku právě probíhajícího hudebního festivalu Pražský podzim se má tento pátek stát světová premiéra koncertantní symfonie Globus od českého skladatele Lukáše Hurníka. Po devíti letech se na program tohoto festivalu propracovala hudba současného autora a velkorysá reklamní kampaň slibuje návštěvníkům Kongresového centra nevšední zážitek. Bližší pohled už ale tak optimistický není. Premiéru čtyřicetiminutové symfonie totiž obestírá podezření ze střetu zájmů, protože její autor Lukáš Hurník je zároveň ředitelem veřejnoprávní rozhlasové stanice Vltava, která podstatnou část festivalu včetně Globu přenáší. Zařazením vlastního opusu, který navíc hodlá Český rozhlas nabízet zahraničním radiím, si tak Hurník může na autorských právech dopomoci ke slušnému honoráři. S vědomím obtížnosti jakýchkoli předpremiérových prognóz lze úspěšně pochybovat i o tom, že symfonie Globus, kterou měl autor tohoto článku možnost poznat v partituře a předběžné zvukové verzi, bude z uměleckého hlediska něčím víc než šikovnou kalkulací.
Na dvou židlích
Největší soukromý festival vážné hudby Pražský podzim ve své dramaturgii v minulých ročnících sázel především na prověřené klasiky, letos se ale rozhodl program okořenit současným autorem. Proč byl vybrán právě Lukáš Hurník (syn skladatele Ilji Hurníka), není lehké zjistit: sám umělec tvrdí, že si jej přála světoznámá skotská neslyšící perkusionistka Evelyn Glennie, kterou organizátoři…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu